Esy Floresy No. 04: Josef Albers i jego teoria koloru

Czy kolor żółty solo wygląda tak samo, jak w towarzystwie pomarańczowego? Czy czerwony nieco przygaśnie na tle zielonego? Tak, ale to nic, bo w sąsiedztwie bieli jaskrawo zaświeci. Czy niebieski zawsze jest kolorem zimnym? Może w połączeniu z inną barwą wyda się ciepły? 

Kilka dni temu bawiliśmy się kolorami, inspirując się myślą Josefa Albersa – amerykańskiego artysty i teoretyka sztuki. Albers badał procesy wizualne i kolorystyczne podczas interakcji pomiędzy barwami, które w połączeniu z innymi odcieniami mogą być ciemniejsze, jaśniejsze lub w zestawieniu ze swoimi pochodnymi – świecić jak neony! 

„Interaction of color” Albersa traktuje o teorii i systemie kolorów, o ich znaczeniu i oddziaływaniu na okoliczności i samopoczucie. Autor twierdzi, że w kolorze nie istnieją absoluty, a sposób, w jaki ludzie odbierają barwy, zależny jest od kontekstu sąsiednich kolorów albo nawet od tego, w jaki kolor długo wpatrywaliśmy się chwilę temu. Jeden w sąsiedztwie innego może wyglądać nieciekawie, wręcz niezauważalnie, by w zestawieniu z innym błyszczeć. 

Zdj. 1 Josef Albers, Homage to the Square (Set of Six Cards), 1960
Zdj. 2 Josef Albers, Homage to the Square Apparition, 1959
Zdj. 3 www.wsj.com
Zdj. 4 www.hermes.com
Zdj. 5 www.artspace.com
Zdj. 6 museumzero.blogspot.com