Prywatna Historia Sztuki No.01: Agata Kus

Genieve Figgis jest artystką, którą od kilku już lat śledzę i uwielbiam. Trudno było mi wybrać jeden obraz, ponieważ większość jej prac uważam za rewelacyjne, wybierałam więc szybko. Przed Państwem Drinking in bed!

Obraz nosi większość cech malarstwa Figgis, która skupia się głównie na ukazywaniu wykręconych, oszpeconych wnętrz salonowych, pałacowych, scenek inspirowanych stylem rokoko, wiktoriańskimi fotografiami, klasykami dzieł sztuki. Rzeczywistość, którą ukazuje artystka, wydaje się ciekawym komentarzem wobec podziałów klasowych czy wręcz wyższych sfer – trawionych chorobą, przerasowionych. Czuć w tych pracach jednoczesną fascynację i pogardę wobec prezentowanego świata. Patrząc na te obrazy, w głowie niemal natychmiast zaczyna mi grać fałszujący klawesyn!

Same obrazy formalnie wyglądają jak potomstwo zrodzone z chowu wsobnego – zdeformowane, uszkodzone, powykrzywiane. Sprytnie używana technika pouringu sprawia, że postaci i motywy wyglądają jak rozedrgane zombi, bo przecież reprezentowane przez nie obyczaje to we współczesnym świecie również żywe trupy. Drinking in bed nie brakuje humoru i dystansu. Jest też często używany przez artystkę model – jej własny mały piesek, którego opis mogę potraktować jako motto całej twórczości Figgis, czyli: „tak brzydki, że aż piękny”…

Agata Kus urodziła się w 1987 roku. Mieszka i pracuje w Krakowie. Jest absolwentką i doktorem Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Dyplom w pracowni prof. Leszka Misiaka obroniła w 2012. Zajmuje się głównie malarstwem, rysunkiem, ceramiką i video. Jest laureatką wielu nagród i stypendiów.